SOLUTIONS AND TRANSLATIONS (Bài giải và bài dịch)

SOLUTIONS AND TRANSLATIONS (Bài giải và bài dịch)

III. SOLUTIONS AND TRANSLATIONS (Bài giải và bài dịch) 

III.1 READING

* Before you read 

1. Những người trong tranh đang làm gì?

2. Bạn sẽ làm và/hoặc nói gì khi 

- muốn thu hút sự chú ý của giáo viên trong lớp?

- muốn hỏi ai điều gì mà người đó lại đang bận nói chuyện với một người khác?

☆ While you read 

Hãy đọc đoạn văn rồi làm các bài tập bên dưới.

Muốn thu hút sự chú ý của một ai đó để có thể trò chuyện với họ, chúng ta có thể dùng hình thức giao tiếp bằng lời hoặc không lời. Hãy cùng xem xét cách giao tiếp không lời trong tiếng Anh. Cách phổ biến nhất để thu hút sự chú ý có lẽ là vẫy tay. Thí dụ, chúng ta đang tham dự một bữa tiệc ồn ào thì nhìn thấy một người bạn xuất hiện ở cửa cách đó khoảng 20 mét, chúng ta có thể giơ tay vẫy để ra hiệu rằng chúng ta nhìn thấy cô ấy. 

Nhưng trong tình huống thế này thì chúng ta vẫy tay như thế nào? Giả sử bạn đang ở sân bay, bạn nhìn thấy anh trai bạn bước xuống máy bay rồi đi về phía bạn. Nếu bạn vui mừng, bạn có thể nhảy cẫng lên và vẫy tay rối rít để thu hút sự chú ý của anh ấy. Trong trường hợp này, cách giao tiếp không lời nồng nhiệt và gây chú ý được xem là thích hợp. 

Tuy nhiên trong một số tình huống giao tiếp, cách giao tiếp không lời nhẹ nhàng được xem là thích hợp hơn. Trong nhà hàng chẳng hạn, nếu muốn thu hút sự chú ý của người phục vụ, chúng ta có nhiều cách. Chúng ta có thể đợi đến khi anh ta đến gần, nhìn anh ta rồi khẽ gật đầu để anh ta biết rằng chúng ta muốn anh ta đến bàn mình. Hoặc chúng ta có thể khẽ giơ tay ra hiệu rằng chúng ta cần được trợ giúp. Chúng ta không huýt sáo hay vỗ tay, thu hút sự chú ý của anh ta. Hành vi ấy bị coi là bất lịch sự hoặc thậm chí là thô lỗ. 

Trong hầu hết các tình huống giao tiếp thân mật, có thể khẽ vẫy tay. Thí dụ, nếu bạn gặp thấy hay cô giáo khi đang băng qua sân trường, bạn có thể khẽ vẫy tay để thu hút sự chú ý của thầy cô.  

Một khi thu hút được sự chú ý của một người bạn, bạn không nên chỉ trỏ người hoặc vật mà bạn muốn cô ấy nhìn. Một cái gật đầu nhẹ là đủ. Chỉ trỏ người khác thường bị xem là thô lỗ. Nhưng dĩ nhiên là có nhiều khi hoàn toàn có thể chấp nhận được việc chỉ trỏ, chẳng hạn như khi một giáo viên muốn thu hút sự chú ý của một ai đó trong lớp học. Giáo viên ấy thường chỉ vào học trò nói: “David, em đọc câu tiếp theo đi”. Việc chỉ trỏ ở đây không bị xem là bất lịch sự; đơn giản đó chỉ là cách để thu hút sự chú ý của một ai đó. 

* Task 1. Hãy tìm những từ ngữ tiếng Việt tương đương với những từ và cụm từ sau. 

Đáp án

1. verbal (bằng lời: hữu ngôn)

2. non-verbal (không lời; phi ngôn)

3. attract someone's attention (thu hút sự chú ý của ai). 

4. impolite (bất lịch sự) 

5. rude (thô lỗ)

6. informality (thân mật; không trang trọng)

7. approach (đến gần; tiếp cận) 

8. a slight nod will do (một cái gật đầu nhẹ là đủ)

* Task 2. Hãy xác định trong ba lựa chọn sau, lựa chọn nào là tựa đề thích hợp nhất của bài đọc. 

A. Thu hút sự chú ý: Sự ra hiệu

B. Thu hút sự chú ý bằng cách vẫy tay

C. Những cách thu hút sự chú ý thích hợp nhất

Đáp án    A. Attracting Attention: Non-verbal Cues

* Task 3. Hãy trả lời các câu hỏi sau.

1. Chúng ta có thể làm gì khi muốn thu hút sự chú ý của một ai đó? 

When we want to attract someone's attention, we can use either verbal or non-verbal communication. 

2. Những cách giao tiếp không lời nào được xem là nồng nhiệt và gây chú ý?

They are strong actions that can easily be seen.

3. Chúng ta có thể làm gì nếu muốn thu hút sự chú ý của phục vụ bàn? 

If we want to attract the waiter's attention, we can wait until he passes near us, catch his eye, and nod slightly to let him know we would like him to come to our table. Or we can raise our hand slightly to show that we need assistance. 

4. Nếu bạn đang băng qua sân trường thì nhìn thấy thầy/ cô giáo bạn của, bạn có thể làm gì để thu hút sự chú ý của thầy hoặc cô? 

If you are walking across the school yard and see your teacher approaching you, you can use a small friendly wave to attract his or her attention

5. Tại sao bạn không nên chỉ trỏ người hoặc vật mà bạn muốn một bạn khác nhìn khi bạn thu hút được sự chú ý của người ấy? 

Because pointing at someone is usually considered rude.

* After you read

Làm việc theo cặp. Hãy thảo luận ý nghĩa của việc huýt sáo và vỗ tay trong văn hóa Việt Nam. 

III.2 SPEAKING

* Task 1. Hãy thực hành đọc các đoạn hội thoại sau, chú ý đến cách khen và tiếp nhận lời khen trong từng tình huống.

Compliments on appearance 

• You look really nice tonight, Vicki!

- No, I don't! I look as awful as I feel!

- Thank you, Robert. That's a nice compliment. 

• Your new hairstyle is quite attractive, Cindy!/ Your new hairstyle is terrific, Cindy! /Your hair looks nice! I just love your hair that way!/ I almost didn't recognize you with your hair fixed that way. It looks great!

- Thanks, Gene. I think I've finally found a style that looks decent and is easy to handle.

- Do you really like it? I wasn't too sure about it yesterday when I had it done.

- I hate it, Frank, I think it makes me look 10 years older!

Compliments on skills or talents

• Joe, your backhand is getting stronger every time every day, and I'm pleased you can see an improvement./ That was fun, Brian! You played a great game! 

- Do you really think so? I've been practicing every day, and I'm pleased you can see an improvement./ Thanks, Bashar.

- You must be kidding! I thought it was terrible!

Compliments on work accomplished 

• You did a fine job on the room, Mike. I don't think I've ever seen it that clean!

- Oh, it was nothing. I'm glad I could help.

• You did a fine job on the report. 

- Thank you for saying so. 

• The dinner was delicious. That was a great dinner. You must have spent all day cooking

- Thanks. But it really only took an hour. 

- You're too kind.

• The cake was wonderful.

- Thank you, I'm gald you enjoyed it. 

Compliments on possessions .

• Your new sweater is very pretty, Sue./ Those pants look lovely on you. 

- Thank you. My sister gave it/ them to me for my birthday.

• Your house is lovely! I especially like what you've done to the front yard./ Wow, this is really a nice place!

- Really? That's nice of you to say so./ Aw, thanks, but it's really nothing great. 

• What a lovely home you have!

- Why, thank you. I'm so glad you could come. 

• That's a beautiful belt!/ That's a great sweater! That's a beautiful dress you have on!

- I appreciate the compliment./ Why, thank you. I just bought it yesterday./ Oh, thank you. I just got it yesterday.

• Your car drives great! 

- Thank you, I'm glad you think so.

* Task 2. Làm việc với một bạn. Hãy thực hành khen tặng sao cho phù hợp với lời đáp lại. Dùng các gợi ý bên dưới.

Đáp án gợi ý

Situation 1

David: Your new dress is very pretty, Kathy./ That dress looks lovely on you, Kathy.

Kathy: I'm glad you like it. I bought it at a shop near my house a few days ago.

Situation 2 

Hung: Wow, your motorbike is terrific!

Hien: Thanks, Hung. I think I've finally found the colour that suits me.

Situation 3

Michael: I thought your badminton game was a lot better today, Colin. 

Colin: You must be kidding! I thought the game was terrible.

* Task 3. Làm việc theo cặp. Hãy thực hành cách tiếp nhận những lời khen dưới đây.

Đáp án gợi ý 

Situation 1

Phil: You're a great dancer, Huong. I wish I could do half as well as you.

You: (reject) You've got to be kidding! I'm an awful dancer! 

(accept) Thanks, Phil. That's nice of you to say so, but sometimes I don't feel I'm  

very good at all!

Situation 2

Peter: I didn't know you could play the guitar so well, Toan. Your tune was lovely!

You: (reject) You've got to be kidding! I though it was terrible! 

(accept) Thanks, Pat. I'm glad you enjoyed it. 

Situation 3

Tom: Your English is better than many Americans, Hanh. I really your public speaking.

You: (reject) You must be kidding! I thought it was terrible! 

(accept) Thanks, Tom, but really, mine's not so good. I make of mistakes – like

most people.

* Task 4. Làm việc với một bạn. Hãy làm những đoạn hội thoại để thực hành khen và tiếp nhận lời khen, dùng những gợi ý bên dưới. 

Bài nói gợi ý

Situation 1: một đôi kính đẹp

- That's a nice pair of glasses. Where did you buy it?

- Oh, thank you. It's from that optician's down on Nguyen Trai Street.

Situation 2: một chiếc đồng hồ mới đắt tiền

- Hey, I really like your new watch.

- Oh, thanks. I just got it yesterday.

Situation 3: một chiếc điện thoại di động mới

- I do like your cell phone. Is it new

- Thank you. I got it for my birthday last week.

Situation 4: một đôi giày mang phong cách hiện đại

- Your new shoes are nice, Lan.

- I hate them, Tuan. I think they look kind of funny on my feet.

Situation 5: một chiếc áo khoác hợp thời trang

- That jacket looks lovely on you, Hoa! 

- Thanks. I knew I had to have it the moment I saw it in the window.

III.3 LISTENING

* Before you listen 

• Làm việc với một bạn. Hãy xem hình rồi trả lời câu hỏi.

1. Họ đang làm gì? 

They're on the phone.

2. Bạn nghĩ họ sẽ nói gì để chào hỏi nhau? 

Hi./ Hello./ Hien's speaking. 

3. Bạn nghĩ họ sẽ nói chuyện gì với nhau? 

They might talk about a party, a picnic, a film and the like.

4. Bạn nghĩ họ sẽ chuyện trò trong bao lâu và tại sao? 

A few minutes. 'Cause they seem happy talking to each other. '

Lắng nghe rồi lặp lại.

marvelous /ˈmɑːr.vəl.əs/; absolute /ˈæb.sə.luːt/; arguments /ˈɑːɡ.jə.mənt/

installed  /ɪnˈstɔːl/; maximum /ˈmæk.sə.məm/; regulations /ˌreɡ.jəˈleɪ.ʃən/

chitchat /ˈtʃɪtˌtʃæt/; object /ˈɒb.dʒɪkt/; startling /ˈstɑː.təlɪŋ/

☆ While you listen

* Task 1. Linda Cupple, một nhà hoạt động xã hội, tư vấn cho thanh niên về cách thức sử dụng điện thoại trong gia đình. Hãy lắng nghe bài nói chuyện của bà rồi xác định xem các câu sau là đúng (T) hay sai (F)

TAPESCRIPT 

The Telephone - Potential Family Battleground

Hello, everyone. In today's talk I'm going to give you some pieces of advice on how to use the telephone in the most decent way so as to avoid unnecessary disagreements between you and members of your family. 

The telephone, as you know, is a marvelous instrument, but it may cause arguments between you and your parents - arguments that could be easily avoided if you would sit down, talk it over, and agree to a few simple regulations. 

The most obvious problem, of course, is what everyone considers a reasonable length of time for a call. The exact duration must be worked out with your parents, but ten minutes should be an absolute maximum. That's certainly long enough to say almost anything in five different ways, and yet it isn't so long that other members of the family will become angry. Even when your parents are out, the length of your call should be limited, because they, or someone else, may be trying to reach your home for a very important reason. 

Calling hours should be agreed upon. If your parents object to your leaving the dinner table to take calls, tell your friends to avoid calling at that hour; if someone does phone, ask him to call back, or offer to call him when dinner's over. 

A serious calling problem is calling very late at night, or very early in the mornings. This particular mistake is made mostly by young people who consider 10 or 11 pm, when a lot of tired adults are happily sleeping, the shank of the evening. So please tell your friends not to call after ten o'clock. The shock of waking out of a sound sleep and the fright of that instant thought – “There's an accident” – are enough to give your parents a heart attack. Weekend morning calls aren't so startling, but it's the one time your parents can sleep late. 

If your mother and father, out of kindness, have installed a separate phone for you, remember that you're still a member of a family. So try to stick to your family's regulations.

That's all for my talk today. Thank you for listening.

Đáp án 1.T   2.F  3.T  4.F  5.F  6.T

* Task 2. Hãy nghe lại một phần bài nói chuyện của bà Linda Cupple rồi điền vào những từ còn thiếu.

Đáp án

1. agreed

2. to avoid

3. particular

4. adults

5. waking 

6. heart

7. kindness

8. to stick

☆ After you listen 

Hãy nghe lại lần nữa. Tóm tắt bài nói chuyện của bà Linda Cupple, bắt đầu như sau: 

In this talk Ms Linda Cupple gives us some pieces of advice on how to use the telephone in the family. The first is to work out a reasonable ...

III.4 WRITING

* Task 1. Hãy dùng những từ sau để viết câu. Có thể thay đổi hình thức của động từ (nhưng không được thêm hoặc bớt đi một từ nào đã cho)

Đáp án gợi ý

1. There are many ways to tell someone goodbye, and most of them denpend on the situation at hand.

2. However, there is one rule that all situations observe: We seldom say goodbye abruptly.

3. In English it is necessary to prepare a reason for our departure.

4. We lead into the farewell by saying something pleasant and thoughtful like "I've really enjoyed talking to you".

5. We might also say something relating to the time like “Gosh, I can't believe how late it is! I really must be going!"

* Task 2. Hãy sắp xếp các câu thuộc hai đoạn dưới đây theo thứ tự đúng. Hãy viết đoạn văn đã được sắp xếp lại vào khoảng trống cho sẵn. 

Paragraph 1

Đáp án 1.C  2.E  3.A  4.B  5.D

1. It is difficult to write rules that tell exactly when you should apologize, but it is not difficult to learn how.

2. If we have done something to hurt someone's feeling, we apologize.

3. An apology indicates that we realize we've made a mistake, and we're sorry for it. 

4. It's a way of expressing our regret or sorrow for something.

5. When we apologize, we admit our wrongdoing or discourtesy, usually a reason for it, and express regret.

Paragraph 2

Đáp án 1.C  2.E  3.B  4.A  5.D

1. The simplest way to apologize is to say “I'm sorry."  

2. Let's take a common situation. Tom is late for class and enters the classroom. 

3. What does he do? The most polite action is usually to take a seat as quietly as possible and apologize later. 

4. But if the teacher stops and waits for him to say something, he could apologize simply “I'm sorry I'm late”, ask permission to take his seat and sit down. 

5. Naturally, more than this is needed, but it is not the time for it because it has already caused some interruption and doesn't need to make it any longer.